ARCHIEF
Nieuwsbrief 2005
 
Homepage
Contact & route
Collectief
Symposium 2008
Vrienden
Sponsors
Links
De Stenen Poort
Dorpsstraat 15a
Borkel en Schaft
 

EXPOSITIE 2005 DE BEUKRAND NISTELRODE
Breukrand en Stenen Poort, samen beeldhouwen.

Beeldhouwers van de Breukrand zijn: Beeldhouwers van de Stenen Poort zijn:

Maarten Luyk Anneke Janse
Ton Maria Nijhof Mieke Beijer
Angelo Alhaja Mojano Mien Paridaans
Hans van Uden Jan van de Pol
Annet de Wit

Van 9 mei tot en met 12 mei beeldhouwen de beeldhouwers van de Stenen Poort en de Breukrand gezamenlijk op het werkterrein van de Breukrand in Nistelrode, Weverstraat 32. Het werkterrein is voor publiek toegankelijk vanaf 15 uur.

Na deze werkweek volgt een expositie. De expositie wordt gehouden op 14, 15 en 16 mei van 13 tot 18 uur.

 

George Kabel en zijn werk

George Kabel is vanaf zijn geboorte (1955) slechthorend en sedert zijn dertigste jaar blind. Hij volgde geen kunstzinnige opleiding. In zijn "ziende"-periode waren tekenen en schilderen een belangrijke vrijetijdsbesteding. Nadat hij blind werd, bleef voor hem alleen de mogelijkheid van het aanraken van ruimtelijke kunst over.

Via excursies en bezoeken aan musea en beeldentuinen maakte hij kennis met het op de tast waarnemen van beeldende kunst. Later bezocht hij beeldhouw workshops en leerde hij de beginselen van het hakken en vormgeven in steen.

De omschakeling van het zien naar het aanraken van kunst, gaat niet zonder slag of stoot. Het voelen met de handen is een geheel andere manier van waarnemen dan zien. Zijn grote probleem en worsteling blijft het zoeken naar de esthetische sensatie via de tast. Hij vraagt zich af of het aanraken en betasten van kunstwerken hem hetzelfde esthetisch genoegen kan geven zoals hij voorheen ervaarde vanuit de visuele waarneming. Een andere vraag die hij zich steeds stelt: wat betekent een kunstwerk (dat via de visus is ontstaan) voor een blinde persoon als hij/zij het enkel kan betasten.

Kleurschakeringen, schaduwwerkingen, dieptewerking door licht, context zijn belangrijke factoren die meespelen in de expressie van het kunstwerk Maar ze zijn op de tast niet of onvoldoende waar te nemen. Bovendien maken beeldend kunstenaars doelbewust gebruik van optische illusies om bepaalde effecten te bereiken. Deze vormen van 'gezichtsbedrog' zijn of niet voelbaar of ze vallen juist door de mand bij het aftasten. Een alledaags voorbeeld kan dit illustreren: een stok die in het water staat, lijkt in de weerspiegeling van het water geknakt te zijn, maar als je het aanraakt blijkt die gewoon recht te zijn.

Uitdaging is om te onderzoeken of de tastzin om de tuin kan worden geleid, zoals dat bij de visuele waarneming gebeurt. Om hier een bevredigend antwoord op te kunnen vinden, besloot hij zelf te gaan experimenteren met ruimtelijke vormgeving vanuit de tast.

Sinds enkele jaren houdt hij zich bezig met beeldend vormen in keramiek, steen en brons.
In het najaar van 1994 startte hij met een serie torso's en koppen in keramiek. Hij wilde ontdekken hoe expressief een lichaam of een hoofd kan voelen en hoe deze in klei is om te zetten. Hij bemerkte dat realistisch werken weliswaar haalbaar, maar ook bijzonder lastig is. Het bleek bijvoorbeeld moeilijk om een verleidelijke glimlach of een uitdagende pose op de tast uit te beelden. Deze ervaring leidde tot een meer abstractere werkwijze gecombineerd met andere uitdrukkingswijzen die ook op de tast waarneembaar zijn.

Vanaf 1996 ging hij zich ook toeleggen op het hakken in steen. Hij sloot zich aan bij een groep 'open-atelier' deelnemers onder leiding van de Eindhovense beeldhouwer Henk Oddens.
Het werken in steen biedt, vergeleken met klei, meer mogelijkheden om te experimenteren met het bewerken van oppervlakten. Steen levert ook andere voelgewaarwordingen op dan keramiek. Daar tegenover staat, dat George kKabel het zeer lastig vindt om in steen figuratief te werken. Dit heeft te maken met het feit dat hakken in steen het weghalen van materiaal impliceert om zodoende de vorm over te houden. Als er per ongeluk teveel steen is weggehakt, dan is dat onherroepelijk. Bij het boetseren met klei is het mogelijk de vorm op te bouwen, dat wil zeggen net zo lang klei toe te voegen of weg te halen totdat er een bevredigende vorm overblijft.
De vormgeving in steen is bij hem dan ook anders dan in klei.


Het gaat hem bij stenen objecten om voelbare vormen waarbij het accent ligt op lijnen, vlakken en oppervlaktestructuren. Niet de inhoud, maar de vorm op zich is van primair belang. De uitgebeelde suggestie van beweging is een herkenbaar thema geworden: het gaat om de verandering, een metamorfose naar onbekende bestemmingen, een doelgerichtheid zonder vooraf bepaald doel. Zo is ook zijn werkwijze te kenschetsen. De uiteindelijke vorm van het kunstwerk ontstaat niet vooraf als idee, maar geleidelijk, tijdens het hakken in de steen.
Het uitbeelden via de tast levert beperkingen op wat betreft afmetingen, toepassing van materialen, gebruik van gereedschap. Niettemin houdt hij voor ogen dat hij ondanks deze beperkingen zich als beeldend kunstenaar kan ontwikkelen.

Zijn werk is vanuit de tast ontstaan. De objecten moeten daarom vooral ook aangeraakt worden. De visuele impressie alleen is niet voldoende. Het aanraken levert een eigen, directe gewaarwording met een eigen zeggingskracht in een andere vormtaal. Wij leven in een cultuur waar aanraken helaas nog in de taboesfeer ligt.
Toch kan het betasten van kunstwerken een activiteit zijn, die (ook voor de toeschouwer die dat niet gewend is) een extra dimensie oplevert in het genieten van kunst.
Het recente werk van George Kabel is over het algemeen abstract. Voor dit werk geldt dat men niet zozeer let op wat het voorstelt, maar op de lijnvoering en hoe het via de handen aanvoelt. Karakteristiek zijn de transformaties van geometrische naar organische vormen en de suggestie van beweging.
Hij karakteriseert zijn kunstwerken als 'gestolde experimenten'. Het zijn stollingen en momentopnamen tegelijk, als stadia in zijn creatieve ontwikkeling in kunst op de tast.

Exposities van George Kabel:

1997 Openbare bibliotheek van Tilburg
1998 Bartimeüs te Zeist
1998 manifestatie 'Bloem en tuin' in Nuenen
1999 Slot Zeist
2000 gemeentemuseum en stadskantoor Elburg
2001 Cultuurhistorisch musem Huizen en Visio Huizen
2002 gemeentemuseum van Wijk bij Duurstede
2002 Vlasborch te Vught
2003 Stenen Poort Borkel en Schaft

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
George Kabel
Batenhof 5
5616 SM Eindhoven
Tel. 040 - 2523733
E-mail: georgekabel@hotmail.com

 
Print deze pagina